Er du klar til å dippe?*

Er du klar til å dippe?*

-> Benytt designdrevet innovasjon til å løse floker og bli elsket av brukerne.

Designdrevet innovasjon er for alle organisasjoner, produkter eller tjenester som ønsker økt verdi, brukerforståelse, og bærekraftig endring.

Designdrevet innovasjon
er for alle organisasjoner, produkter eller tjenester som ønsker økt verdi, brukerforståelse, og bærekraftig endring.

Ingenting er mer kostbart enn å løse feil problem.
Ingenting er mer kostbart enn å løse feil problem.

Designmetodikk er en strukturert og systematisk tilnærming benyttet av designere for å løse komplekse utfordringer og skape innovative løsninger.

Et fundamentalt prinsipp er å forstå problemet før en forsøker løse det.

Slik sparer vi kostnader ved å bygge feile løsninger og prosesser. Mindre risiko, mindre kostnader, økt kvalitet. 

Hva er det å ikke like?

 

Engasjement, inspirasjon, samspill og nysgjerrighet = god designprosess.

Foto: Doga, BOW, Thomashawk

"Virksomheter som er ledende på design har større vekst og bedre lønnsomhet enn andre bedrifter"

– The business value of design. McKinsey Quarterly, oktober 2018.

DIP tjenester for alle faser
DIP tjenester for alle faser

Vi tilbyr rådgivning, prosjekter og kurs innen designmetodikk, designdrevet innovasjon, samt bistår i de ulike faser av DIP-søknader.

Forprosjekt (kartlegging, tidligfase konsepter, oppgaveforståelse og søknad)
Hvert år tildeler Innovasjon Norge via DOGA "DIP"-midler til bruk av mer design i prosjekters tidlige fase.

Støtteordningen er en gylden mulighet til å stå lengre i innsikt- og konseptfasen, og dermed redusere kostnader og risiko.

DOGA anbefaler søkere å benytte designkompetanse i denne fasen. Vi er godt kjent med søknadsprosessene for DIP-midler etter flere innleveringer, samt å ha vunnet tildeling. Vi kan derfor

  • være sparringspartner
  • delta i arbeidet med å definere og formulere problemstillinger
  • beskrive ønsket effekt av design
  • stå oppført som designkompetanse i søknaden
 

Les mer om DIP-ordningen her ->

 

Designdrevet innovasjonsprosjekt (innsikt, medvirkning, konseptutvikling, prototyping, PoC, beslutningsgrunnlag)
Designkompetanse er nødvendig for gjennomføring av designdrevet innovasjon-prosjekter.

Vi har erfaring etter gjennomførte DIP-prosjekt og kan engasjeres som designkompetanse alene eller i samarbeid med andre ressurser, eksterne eller interne.

Slike prosjekter er ofte tverrfaglige. Med vår Design Management sertifiserte kompetanse kan vi lede ulike kreative prosesser med designere, arkitekter og liknende disipliner, for maksimalt utbytte av disse ressurser.

Vi har også egne  samarbeidspartnere innenfor arkitektur, stedsutvikling, digitalisering og produktutvikling.

Kurs i Designdrevet innovasjon
Vi har lisens fra DOGA for å tilby det offisielle dybdekurset i Designdrevet Innovasjon, som er utviklet i samarbeid med norsk designbransje.

I dette kurset lærer du en metode som vil hjelpe dere til å tenke nytt, og som vil forandre måten dere utvikler produkter og tjenester på.

I tillegg tilbyr vi et enklere halvdags introduksjonskurs.

Les mer om våre kurs her ->

“Det eneste som kreves er at du er nysgjerrig på å teste ut metoden.”

— Tone Bergan, seniorrådgiver for design i DOGA, om introduksjonskurset i designdrevet innovasjonsmetodikk

Design er grunnleggende optimistisk av natur. 

Det må vi også være.

Vi bygger team etter floken og oppdragsgivers behov.

Thomas Andersen,
Designleder

Ursula Storm,
Tjenestedesigner

Alexander Kiserud,
UX designer

Frans Joziasse,
Design Board Advisor

Effekten av designmetodikk
Effekten av designmetodikk

Det er ulike behov mellom private og offentlige virksomheter, interne eller eksterne problemstillinger, eller nye og gamle problemstillinger.

Hvilke resultater du kan oppnå avhenger av mange faktorer, men dette er vanlige effekter:

Økt volum

Økt omsetning, salg, bruk av tjenesten eller andre KPI-er.

Mindre forbruk av tid, penger, energi, momentum eller andre verdier.

Økt forståelse for mål, mening, strategi, visjon, misjon og hverandre.

Økt brukertilfredshet og produktkvalitet.

Tydeligere posisjonering, bedre renomme og økt tillit fra brukere, investorer, stakeholders, eiere og ansatte.

Innsikt i brukersituasjon, evne til å endre gjennom samskaping og økt selvtillit til å tenke nytt.

Er du klar for å ta nye steg med design?

Er du klar for å ta nye steg med design?

Kryss av for hva er du interessert i, og vi tar kontakt for å avtale en samtale om de ulike mulighetene. 

*Hva er "dipping"?
*Hva er "dipping"?

Det finnes mange rammeverk for designdrevet innovasjon. Teknikkene i de fleste metodeverkene er ganske like og kjente, slik som brukerempati, samskaping, visualisering, prototyping, testing, og hyppige iterasjoner. 

Det er ikke viktig hva metoden heter. Bare en velger de rette verktøy til den aktuelle floken, og dykker ned i utfordringene sammen.

Vi kaller det derfor bare for å “dippe”.

“Thinking like a designer can transform the way you develop products services, processes and even strategy.”

– Tim Brown, IDEO

BRAND- & VISUAL IDENTITY

DIGITAL DESIGN & DEVELOPMENT

CUSTOMER- & USER-EXPERIENCE

DESIGN DRIVEN INNOVATION

DESIGN MANAGEMENT

Thomashawk AS
Wessels gate 4,
0165 Oslo, Norge
Org.nr. 924860715 MVA

Takk for din interesse. Du hører snart fra oss.

Utforsk mer om design og Thomashawk på disse sidene: